Τον διαγωνισμό διοργάνωσε η Ομάδα Αναλυτικών Προγραμμάτων του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών της Διεύθυνσης Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) και σε αυτόν έλαβαν μέρος 22 σχολεία από όλες τις επαρχίες της Κύπρου. Συγκεκριμένα, συμμετείχαν 74 μαθητές και μαθήτριες με 63 δημιουργικές εργασίες, υπό την καθοδήγηση 38 εκπαιδευτικών.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΠΑΝ, στόχος του εν λόγω διαγωνισμού ήταν να δοθεί η ευκαιρία στους/στις μαθητές/μαθήτριες να εμπνευστούν από το θέμα της ειρήνης, να ανακαλύψουν και να επεξεργαστούν αρχαιοελληνικά κείμενα με διαχρονικά μηνύματα, να συνδέσουν το παρόν με το παρελθόν και να κατανοήσουν τη σημασία του αρχαιοελληνικού πολιτισμού στη διαμόρφωση της σύγχρονης εποχής. Επιπλέον, ο διαγωνισμός στόχευε στην προώθηση της δημιουργικότητας των μαθητών/μαθητριών και στην αξιοποίηση των διαφόρων κλίσεων και ενδιαφερόντων τους.
Στον χαιρετισμό του ο Διευθυντής Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης Δρ Κυπριανός Λούης εξήγησε ότι φέτος επιλέγηκε ως θέμα του διαγωνισμού η Ειρήνη, καθώς αυτή αποτελεί οικουμενικό και διαχρονικό ιδανικό, το οποίο είναι ζητούμενο και στην εποχή μας. Σημείωσε ότι συνιστά ευθύνη, καθήκον και υποχρέωση της πολιτείας η καλλιέργεια φιλειρηνικής στάσης ζωής μέσω του εφοδιασμού των νέων με δεξιότητες, στάσεις και αξίες που υπηρετούν και προωθούν το ύψιστο ιδανικό της ειρήνης.
Τόνισε πως μέσω του διαγωνισμού Εἰρήνην ἄγειν επιτεύχθηκε τόσο η νομική όσο και η ηθική υποχρέωση του εκπαιδευτικού συστήματος, διότι οι μαθητές/μαθήτριες μελέτησαν έργα σπουδαίων αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων, τα οποία αναφέρονται στα υλικά και πνευματικά έργα που οικοδομούνται σε ειρηνικές περιόδους. Υποστήριξε παράλληλα ότι μέσα από την ευαισθητοποίηση των νέων στην ανάγκη διαμόρφωσης μιας κοινωνίας που θα εδράζεται πάνω στις αξίες του αλληλοσεβασμού, της αλληλοκατανόησης, της αλληλεγγύης και του εποικοδομητικού διαλόγου επωφελείται η σχολική κοινότητα στο σύνολό της και, κατ’ επέκταση, η κοινωνία μας. Ο Διευθυντής Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης συνεχάρη όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες που συμμετείχαν στον διαγωνισμό καθώς και τους εκπαιδευτικούς που συνέδραμαν στην προετοιμασία τους. Ιδιαιτέρως συνεχάρη τους/τις μαθητές/μαθήτριες που διακρίθηκαν. Τέλος, συνεχάρη τα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής για την άρτια διοργάνωση και για τη συμβολή τους στην αποτελεσματική υλοποίηση τόσο του διαγωνισμού όσο και της Τελετής Βράβευσης.
Στη συνέχεια, η Δρ Αγγελική Μάρκογλου, επιστημονική συνεργάτιδα του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κύπρου και εξωτερική συνεργάτιδα του Κλιμακίου Αρχαίων Ελληνικών Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, οργάνωσε δημιουργικό παιχνίδι με τίτλο «Μαθαίνοντας για την Εἰρήνην μέσα από μια παιγνιώδη προσέγγιση», χρησιμοποιώντας την εφαρμογή Plickers. Στη δραστηριότητα αυτή συμμετείχαν οι παρευρισκόμενοι μαθητές οι οποίοι διαπίστωσαν ότι μπορούσαν να μάθουν πολλά πράγματα παίζοντας.
Η Δρ Καλλιόπη Χριστοφόρου Πούγιουρου, Επιθεωρήτρια Φιλολογικών Μαθημάτων και Συντονίστρια της Ομάδας Εργασίας του Μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών, στην εισήγησή της αναφέρθηκε στους όρους και το σκεπτικό βράβευσης του διαγωνισμού. Συγκεκριμένα, εξήγησε ότι η εργασία των παιδιών θα μπορούσε να πάρει τη μορφή κοινωνικής διαφήμισης σε μορφή αφίσας ή βίντεο, τη μορφή ποιήματος, διηγήματος, τραγουδιού και, τέλος τη μορφή ψηφιακού κόσμου στο βιντεοπαιχνίδι minecraft, κατηγορία που αποτέλεσε καινοτομία του φετινού διαγωνισμού.
Σημείωσε ότι για κάθε κατηγορία δόθηκαν ακριβείς και λεπτομερείς οδηγίες. Κοινή συνιστώσα ήταν η υποχρεωτική ενσωμάτωση στη δημιουργία των παιδιών τουλάχιστον ενός αρχαιοελληνικού αποσπάσματος με αποφθεγματικό και διαχρονικό χαρακτήρα και με θέμα την ειρήνη. Ανέφερε ότι για κάθε κατηγορία ορίστηκαν εξειδικευμένα κριτήρια αξιολόγησης και ότι οι συμμετοχές κάθε κατηγορίας αξιολογήθηκαν από διαφορετική, τριμελή κριτική επιτροπή. Τόνισε πως η Οργανωτική Επιτροπή του διαγωνισμού, με την αυστηρή διαδικασία που εφάρμοσε, διασφάλισε το αδιάβλητο του διαγωνισμού. Τέλος, εξέφρασε ευχαριστίες στους/στις μαθητές/μαθήτριες που συμμετείχαν στον διαγωνισμό και συνεχάρη όσους βραβεύθηκαν, αφού «είδαν την ειρήνη μέσα στα αρχαία ελληνικά κείμενα και την απελευθέρωσαν με τις πολύ όμορφες δημιουργίες τους». Ευχαρίστησε, επίσης, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς που στήριξαν και βοήθησαν ποικιλοτρόπως τους μαθητές και τις μαθήτριες.
Κατά την τελετή προβλήθηκε σύντομο βίντεο με τις συμμετοχές των παιδιών που διακρίθηκαν με Α΄ Βραβείο. Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με τη βράβευση των μαθητών/μαθητρίων που διακρίθηκαν καθώς και με την επίδοση τιμητικών διπλωμάτων στους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς από τον Διευθυντή Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης Δρα Κυπριανό Λούη καθώς και από τα μέλη κριτικών επιτροπών του Διαγωνισμού Δρα Αγγελική Μάρκογλου, Ειδική Επιστήμονα στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, Δρα Σιμάκη Συμεού, ΕΜΕ Φιλολογικών Μαθημάτων, και Νικόλα Κανάρη, Λειτουργό Τομέα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Στην τελετή παρευρέθηκαν Διευθυντές και Διευθύντριες γυμνασίων, εκπαιδευτικοί, μαθητές, μαθήτριες, γονείς και οικείοι των παιδιών. Τη διοργάνωση της εκδήλωσης ανέλαβε η Ομάδα Εργασίας των Αρχαίων Ελληνικών της Διεύθυνσης Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης.